Kategóriák
Gondolatok

Mit fejlesszek a kerékpáron?

Az országúti bringások csoportba felraktam egy kérdést, miszerint:

203 ember (72%) szavazott a jobb kerekekre, 57 (20%) a vázra, és 21 (8%) a váltószettre. Ezen felül jött rengeteng komment, de ezekkel később. Amit tudni kell, hogy ez az összehasonlítás nem az élversenyzőkre, nem az időfutamosokra, hanem azokra az átlag, munka mellett bringázó emberekre vonatkozik, akik el szeretnék dönteni, hogy ha muszáj, akkor mire költsenek. Egy átlag magyar országúti versenyen nem ezeken fog múlni egy helyezés, mert a mezőnyben megbújva, okosan versenyezve sokkal több energiát spórolhatunk, mint ha jó cucokkal, de bután versenyzünk. Akkor kezd el izgalmas lenni a dolog, amikor az ember már van annyira erős, hogy magától is végigrúgjon egy versenyt 38-40-es átlaggal, de akkor már nem amatőrről beszélünk.

Nézzük szépen sorjában. Nagyon régóta van az a mondás, hogy a legtöbbet, amit nyerhetsz egy kerékpáron, ha veszel bele egy könnyebb / jobb kereket.

Kezdjük az elejéről, igazából kettő dolog érdekes ezeknél a cserelehetőségeknél, az egyik a súly, a másik, hogy mennyire aero az alkatrész. Az aero alkatrészeknek a nagy előnye csak egy bizonyos sebesség felett jön ki. Ha azért vennél egy kereket, mert jobban aero, magasprofilos, és ezért számolsz rá, hogy gyorsabban fogsz menni, akkor azt mondanám, teljesen felesleges. https://www.wired.com/2016/06/expensive-bicycle-wheels-worth-money-lets-check-physics/

Mivel nem rendelkezem laborral, így cikkekre hagyatkozva lehet véleményt alkotni, ebben egy Zipp aero kereket hasonlítanak össze egy átlagos kerékkel. 41-es átlagsebességnél 35 wattos különbség jött ki, 30 km/h-nál pedig 14 watt. Ez a 14 watt 30-as tempónál 1km/h különbséget jelent a kormányon alsó fogásban. Ne legyenek kétségeink, ekkora különbség a világ egyik legjobb kereke, és egy átlagos között, és ez mit jelent lefordítva? 3500 eurót, azaz nagyjából 1.2 millió forintot. De ha mondjuk egy átlagos kereket kicserélsz egy Ksyriumra, mennyi lehet a különbség? 1-3 watt? Ha beolajozod a láncod, már többet nyersz vele.

A súly ennél még talán kevesebbet jelent.

“The company compared light training wheels (1,100g) and aero wheels (1,624g) against heavier training wheels (2,259g). On the Ironman Florida course, which featured just 300m of climbing over 180km, the heavier wheels came in at 5h 21m 44s.The lighter wheels only saved 2s, while the aeros came in at 5h 14m 10s – a 7m 34s saving. Even on the 13.2km Alpe d’Huez climb, the lightweight wheels bettered the ultimate aero combo by just 23s.”

https://www.cyclist.co.uk/in-depth/1467/aero-rims-vs-lightweight-rimsEgy 13 kilométeres emelkedőn 500 gramm különbségre 23 másodperces mondanak mérések alapján. Egy másik cikk szerint, a keréken minden 100 gramm plussz olyan, mintha az egész bringa 200 grammal lenne nehezebb, de ez csak akkor igaz, amikor fel kell gyorsítani, ha már mozgásban van, akkor már sokkal kevésbé számít. https://www.wired.com/2016/06/cycling-physics-extra-mass-bike-wheels-enemy/Véleményem szerint, a legtöbb esetben, ha valaki új kereket akar venni, akkor ne az aero / könnyűség legyen a szempont, hanem a saját súlyához képest minél erősebb és merevebb kerék. 90 kilos ember alatt egy 1300 grammos verseny kerékszett nyekleni fog, helyette vegyen egy minőségi, és tartós, jó aggyal szerelt 1700 grammosat, ami évekig kiszolgálja küllőtörések nélkül is. Ha a kerékről beszélünk, akkor első körben az egész kerék lecserélése helyett érdemes előbb a külső / belső kombinációt cserélni, mert egyrészt gördülési ellenállásban, másrészt súlyban is ott nyerhetünk a legtöbbet, illetve ne felejtsük el megfelelő nyomásra felpumpálni, mert egy puhább gumi jobban is tapad. Ha érdekel, erre vonatkozóan milyen kutatások vannak, azokat itt találod:
http://www.biketechreview.com/tires_old/images/AFM_tire_testing_rev9.pdf
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews

Jöjjön a váz kérdése

Önmagában egy vázcserével szkeptikus vagyok, hogy sokat el lehetne érni. Két Canyon modellnek a súlyát néztem meg:

Az alu 105-sel szerelt, és a full carbon, Di2 Ultegrával szerelt között mindössze 720 gramm különbség van, komplett bringaként. Nameg 570 ezer forint is. Ha azt mondom, hogy 300-400 gramm különbség van egy carbon, és egy alu váz között, akkor érdemes elgondolkodni, hogy megéri-e. Az, hogy valamelyik “merevebb”, az megint csak akkor lehet szempont, ha kifejezetten az a cél, hogy az legyen. A nem túl jó magyar utakra fontosabb szerintem a komfort, és hogy valamennyi rezgést elnyeljen az út felöl, mert így egy hosszú tekerés végére nem úgy esünk haza, hogy mindenünk fáj. Egy kutatás szerint:

“One of Swiss Side’s programs is a 120km (74.6 mile) rolling ride with 1,200m (3,937ft) of height gain. Swiss Side’s theoretical ‘average’ rider completes this parcours at exactly 30km/h (18.6mph, 211.4W average power).What difference would adding 100g (from an 8kg bike to an 8.1kg bike, with a 75kg rider) do to the ride time?
It would add three seconds.”


https://road.cc/content/feature/227520-lightweight-v-aero-which-best

A cikk szerint önmagában súlyt csökkenteni a vázon szinte teljesen felesleges, sokkal többet számít, hogy aero-e vagy nem. Viszont itt is csak egy bizonyos teljesítményszint felett van értelme lecserélni egy “sima” bringát aerora.

Jobb váltószett

A mostani 105-ös és DuraAce között, teljes szettben 500 gramm különbség van: https://ccache.cc/blogs/newsroom/2019-road-groupset-weight-comparison
Összességében a súlykülönbség itt sem jelent kifejezetten sokat, egy 8,5 kilóshoz képest egy 8 kilós bringa nem igazán előre lépés, árban viszont sokkal többe kerül egy DuraAce szett. Annak más sokkal inkább van értelme, és személy szerint én is azt csináltam, hogy egy 8-9 sebességes rendszert lecserélni egy 10 vagy 11-esre, mert ilyenkor az áttételek kötött kisebbek lesznek az ugrások, és egy-egy váltással jobban tudjuk tartani a kényelmes pedálfordulatot. Amit viszont ennek ellenére is megéri cserélni, az egy jobb lánc, annak az ellenállásán tudunk nyerni pár wattot, mégsem fog a bank hóvégén kopogtatni.

Mindent összevetve

Egy cikk egy 75 kilós bringással, 8 kilós kerékpárras, és 40km/h-nál számolt 300 wattos teljesítménynél összesítette, mivel mennyit lehet nyerni, és az mennyibe kerül: https://www.shopforwatts.co.uk/blogs/news/watts-it-worth

Ebből is látszik, hogy ez egy drága móka. Nézzük a kommenteket, mert voltak közöttük jó meglátások:

És valóban, mint az eddigiekből remélem másnak is egyértelmű, túl sok értelme nincsen annak, hogy csak ezt, vagy csak azt jobbra cseréljünk. Minőségi ugrást egy teljes új bringa vásárlásával tudunk elérni. Minőségire gondolok akkor, ha a 11-12 kilós vasat lecseréljük egy 8-9 kilósra. Ne feledjük, az olcsó bringákon sokszor nem is a váltószett a nehéz, vagy a váz, ott vannak a kiegészítők, a kormány, stucni, nyeregrúd, ezek is tudnak jó fél kilóval nehezebbek lenni összességében. 2-3 kiló faragás egy komplett kerékpáron már valóban érezhető.

Páran azért rátapintottak a lényegre, hogy ha van egy kerékpárunk, akkor legalább nekünk is el kell érni azt a szintet, ami a bringából ki lehet hozni. Volt több ilyen kérdés is láthatóan túlsúlyos emberektől, hogy milyen kerékszettet vegyek, hogy jobb legyek, és párszor írtam rá, hogy a kerékszett árát diatetikusra és edzőre lenne érdemes inkább elkölteni, mert azzal lehetne valódi teljesítménynövekedést elérni, természetesen sértődés lett a dologból. Ezen pedig nem kell megsértődni, a kerékpár egy olyan sport, ahol erőre, és hegyen watt / kilóra nézik a teljesítményt. A súlyból pedig nem csak a bringán, hanem önmagunkon is faragni kell. Az erő pedig csak belőlünk jön, a bicikli nem fogja magát hajtani. Pacsi azoknak, akik az edzést, állóképességet, és hasonló dolgokat írtak kommentben!

Tomival együtt végeztünk az edzőin, és most ő felügyeli az edzéseimet. A mókás hozzászólása a wattmérőről teljesen igaz, de csak abban az esetben, ha valakinek megvan a rendes óraszáma, és megtanult már edzeni, és tudja is, hogy mit mikor, és miért csinálunk. Annak nincsen sok értelme, hogy egy vasárnapi groupride-on örüljünk, hogy de jó, 240 wattal megyek, annak viszont van, hogy a VO2maxos edzések elejét ne lőjjük el például, mert a pulzus később reagál a leadott teljesítményre. Illetve egy rendszeresen tesztelt wattgörbe segítségével be tudjuk lőni az erőségeinket és gyengeségeinket, és pontosabban meg tudjuk csinálni a résztávokat.

Mivel tudunk nyerni még?

Kerékpáron elfoglalt pozíció, nagyon sokat számít, hiába minden, az összes könnyítés és aero a bringán, ha ezt a saját testünkkel nem segítjük elő. https://ridefar.info/bike/cycling-speed/air-resistance-cyclist/

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük