Kategóriák
Egyéb kategória

Hogyan kezdődik egy szezon?

Ha valaki még nem csinált végig egy kerékpáros szezont, minden bizonnyal sok kérdés felmerül benne. Ezekre próbálok ebben a bejegyzésben válaszolni!

Mi az első lépés? Honnan kezdjük az edzést?

Először is szükségünk van a most állapotra. Ehhez a legjobb, ha van egy teljesítménydiagnosztika, laktát lépcsőteszt, amiről minden infót itt olvashatsz. Ez segít minket abban, hogy lássuk, aktuálisan milyen állapotban vagy, és meghatározni a pulzus és watt zónákat! Ezeknek a segítségével tudunk megfelelő edzést végezni, amivel azokat a képességeket fejlesztjük, amiket szeretnénk. Minden kezdetnél ez az alap. Ha valamiért nincs lehetőség erre, akkor első körben, amennyiben van wattmérőd, akkor azon elvégzett tesztekkel is tudunk kezdeni, amíg nincs lehetőség laktátos tesztre.

Mivel első körben biztosan rengeteg kérdésed lesz a zónákkal, edzéstípusokkal, és feladatokkal kapcsolatban, ezeket szóban mindig el szoktam mondani, mikre kell figyelni, és mit miért csinálunk.

Mi a különbség a watt és pulzus alapú edzés között?

A pulzus a szervezet reakciója egy adott edzésingerre, a watt pedig maga a leadott teljesítmény, az edzésinger.

Ha csak pulzus alapon edz valaki, akkor sokkal kevesebb visszacsatolásunk van a fejlődésre. Azt tudjuk ellenőrizni, hogy az edzést valaki a megfelelő minőségben végrehajtotta-e, de azt például nem, hogy hosszú távon ez milyen adaptációval jár.

Míg watt alapon, az adatokat elemezve, a pulzus és wattokat összehasonlítva láthatjuk, hogy a sportolóban milyen változások mennek végbe az edzésekkel, vagy egyes edzéseken belül. Egyszóval sokkal több adatunk van, amiből látjuk a pontos fejlődést, így visszajelzést is sokkal könyebb adnom.

A TrainingPeaks használata

A TraininPeaks egy naptár alkalmazás, amiben láthatod az edzéstervet, és ide töltődnek fel az elvégzett edzéseid. A felületen belül látsz egy naptárat, ahol naponta jelennek meg az elvégzendő feladatok:

Ezen felül rengeteg információt lehet még pluszban menteni, ami hasznos lehet, megjegyzéseket az edzésekhez, ébredési pulzust, súlyt, alvásidőt, stb. Ha van okos órád, és valami alkalmazással össze van kötve, akkor ezeket akár automatikusan is tudod szinkronizálni, semmilyen tennivalód nincsen vele.

Egy edzésen belül, pedig az edzésre kattintva láthatod, hogy mi a feladat:

A feladatokhoz sokszor leírás is társul, de maga az edzésfájl szinkronizálhat az óráddal, Zwifttel, stb, így az óra vagy az alkalmazások le is tudják vezényelni neked az edzésedet.

Ha az órád tudja a TrainingPeaks szinkronizációt, akkor az edzés után automatikusan felkerül az edzés a TP-be. Itt egy leírás, hogy Garmint hogyan lehet összekötni: https://help.trainingpeaks.com/hc/en-us/articles/204070854-How-to-Sync-Garmin-Connect-With-TrainingPeaks

Ha regisztráltál a TrainingPeaks-re, erre a linkre kattintva tudsz hozzáadni, mint edzőt:

https://home.trainingpeaks.com/attachtocoach?sharedKey=ILDANJQKGANOI

Hogyan néz ki az edzéstervezés menete?

Minden héten vasárnap délután, vagy hétfőn megbeszéljük az előző hét edzéseit, illetve a következő hét időrendjét. Ekkor, az elfoglaltságaidhoz igazítva elosztom a heti óraszámokat, megbeszéljük a feladatokat, és a kérdéseket, ezek bekerülnek a naptárba.

Próbáljuk tartani magunkat az előre kitalált edzéstervhez, viszont ha valami miatt csúszás lenne, akkor a periodizációt ennek megfelelően alakítjuk. A periodizáció sok mindentől függhet, életkortól, edzettségtől, és lehetőségektől, de általában minden harmadik, vagy negyedik héten van pihenőhét, amikor csökkentett óraszámú edzés van.

Ha valami csúszna a héten, vagy előre el szoktam mondani, ilyenkor mi a tennivaló, vagy kérdezd meg nyugodtan, hogy lenne jó újra elosztani az edzéseket.

Visszajelzések

Amennyiben az edzésekkel minden rendben ment, nem szoktam különösebb visszajelzést adni, csak nyugtázom. Ha valami megcsúszott, nem jó zónákban tekertél, vagy látok valami érdekeset az adatokban, akkor általában előbb kérdezek, hogy miért lehet, utána megbeszéljük, mire kell figyelni, hogy pontosabban tudd az edzéseket végrehajtani. Nagyon fontosnak tartom a kommunikációt, szóval a Te benyomásaid is fontosak, érzéseid, nem csak a nettó számok a képernyőn.

Fizetés

Mindig az aktuális hónapot kell utalni az edzésnél.